تاریخ انتشار: شنبه 1401/10/10 - 17:37
کد خبر: 455843

دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله "محمد تقی مصباح یزدی"؛

رهبرانقلاب: بزرگداشت آقای مصباح یکی از واجبات است/ رئیسی: علامه مصباح عمار انقلاب بود

رهبرانقلاب:  بزرگداشت آقای مصباح یکی از واجبات است/ رئیسی: علامه مصباح عمار انقلاب بود

ایشان با اشاره به آیه ۳۰ سوره زمر فرمودند: همه رفتنی هستند ولی مهم این است که راه ایشان ادامه پیدا کند. آثار ایشان، چه آثار مکتوب و چه آثار صوتی ایشان، از همه جهت خوب است و نباید فراموش شود و مسکوت بماند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله "محمد تقی مصباح یزدی"، با حضورمسئولین لشکری و کشوری و تعدادی از اندیشمندان داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

فیلم سخنرانی رهبر معظم انقلاب برای خانواده مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و برگزارکنندگان کنگره استاد فکر، امروز دهم دی در دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی در سالن اجلاس سران با که حضور تعدادی از اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار شد، برای شرکت کنندگان پخش شد.

علم فراوان، فکر خوب و نوآور، انگیزه تمام نشدنی، رفتار شایسته

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای روحانیت و حوزه است و به معنای زنده نگه داشتن راه ایشان است. مرحوم مصباح ویژگی های خاصی داشتند. علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان واضح، انگیزه تمام نشدنی و بی‌نظیر، خلقیات و رفتار شایسته و مجموع اینها را نمی توان در کسی پیدا کرد.

ایشان با اشاره به آیه ۳۰ سوره زمر فرمودند: همه رفتنی هستند ولی مهم این است که راه ایشان ادامه پیدا کند. آثار ایشان، چه آثار مکتوب و چه آثار صوتی ایشان، از همه جهت خوب است و نباید فراموش شود و مسکوت بماند.

رهبر انقلاب افزودند: آیا امروز هم به همان شکلی که موسسه امام خمینی (ره) تاسیس شد، تازه و با طراوت خواهد ماند؟ الان هم باید همانگونه تازه بماند. برخی آثار مکتوب ایشان باید در ذهن جایگزین شود و در ذهن مخاطب بنشیند. امروز به صرف تعداد نسخه‌های منتشرشده کتاب های ایشان نمی توان قضاوت کرد. فلان متفکر غربی مثل هگل چند کتاب نوشته؟ ولی افکارش را از این کتاب ها استخراج و آن فکر را با شیوه‌های مختلف منتشر می کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: من با مرحوم مصباح درباره ملاصدرا حرف‌ها زدم. درباره خود مصباح هم باید دید نقطه تمرکز ایشان در علوم مختلف چیست و این نقاط تمرکز باید تکرار شود تا این فکر بماند و تا اسم آقای مصباح را می آورند، بدانند فکر مصباح است. شاید لازم نباشد تمام سخنرانی ایشان را پخش کرد ولی می توان بخشی از آن را انتخاب و منتشر کرد. گاهی که سخنرانی ایشان از رادیو یا تلویزیون پخش می شود، انسان احساس می‌کند که همه مخاطبان، جوان هستند و مرا نیز جلب می کند که همه دل‌ها را مجذوب کرده است. صدا و سیما روی خوش در این زمینه نشان داده است و گرایش خوبی دارد.

رهبر انقلاب افزودند: وجود ایشان مایه برکت بود و از دوره جوانی حدود سال ۳۶ یک مرد متدین و اهل تقوی بود. از کسانی بود که دیدن ایشان هم انسان را به یاد خدا می انداخت و هر چه گذشت بهتر هم شد. فیلم این دیدار در خبری با عنوان بیانات رهبر انقلاب در دیدار خانواده آیت‌الله مصباح یزدی و متن سخنان معظم له در خبر ابتکارات و راه آقای مصباح باید ادامه پیدا کند منتشر شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

علامه مصباح عمار انقلاب بود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ظهر امروز شنبه (10 دی‌ماه) در دومین کنگره گرامیداشت علامه مصباح یزدی که در سالن اجلاس سران برگزار شد حضور پیدا کرد و به سخنرانی پرداخت.

رئیس‌جمهور در این کنگره با بیان اینکه جامعه امروز ما می‌تواند با شناخت شخیصت آیت‌الله مصباح به علم و عمل برسد و با نگاهی به سلوک وی الگوی خوبی پیش روی خود داشته باشد، گفت: حقیقت این است ما علامه مصباح را هم در حوزه عقاید حقه صاحب نظر می‌دانیم .

وی افزود: آیت‌الله مصباح هم در حوزه اخلاق یکی از استادان برجسته و اثرگذار بود و هم در حوزه عمل و احکام یک فقیه برجسته بود. فقیه کسی است که باورهای الهی و اخلاق کریمه در جان او نشسته باشد وگرنه دانستن الگوهای علمی کسی را فقیه نمی‌کند.

رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه اگر کسی همه گفتار، کردار و تفکرش جلوه فقه بود، یک فقیه کامل است، اظهار کرد: گفتار چنین فردی ما را به یاد خدا می اندازد و کردارش هم از جلوه‌های فقه است. آیت‌الله مصباح یزدی از مبارزان با حکومت پهلوی بود؛ از او بیانیه‌هایی در این زمینه به جا مانده است و با انکر منکرات که رژیم پهلوی بود مبارزه می‌کرد و بعد از انقلاب هم با همه وزن وجودش از اَعرَف معروفات که جمهوری اسلامی باشد حمایت می‌کرد.

وی با اشاره به پیش‌خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله مصباح یزدی در دوره‌ای، اظهار کرد: او هم انحرافات را خوب می‌شناخت و هم خوب با آن مبارزه می‌کرد و به همین دلیل او را عمار انقلاب نامیدند. او در حوزه جهاد تبیین بسیار عالی بود و در دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی چهره‌ای برجسته بود.

رئیسی خاطرنشان کرد: او نیروها را برای ایستادگی مقابل فتنه و توطئه‌گران بسیج می‌کرد و شناخت زمان و اعلام موضع و سمت‌گیری را به درستی انجام می‌داد. او با اندیشه‌های انحرافی و با فتنه‌گرانی که می‌خواستند منطقه را به آشوب بکشند مقابله می‌کرد و در کنار سردار شهید قاسم سلیمانی از الگوهای این مقابله و ایستادگی بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

احساس فقدان او سنگین است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به دومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی گفت: ارتباط وی با حزب‌الله به لحاظ عاطفی چنان عمیق بود که در مواضع تأییدآمیز و بیاناتش درباره حزب‌الله منعکس می‌شد.

متن پیام سیدحسن نصرالله به شرح زیر است:

«دومین سالگرد رحلت علامه بزرگ حضرت آیت‌الله شیخ‌ محمدتقی مصباح یزدی «رضوان الله تعالی علیه» از راه فرا می‌رسد؛ اما احساس فقدان او سنگین است و جای خالی او چنان خالی است که هیچگونه پر نمی‌شود. نه دریای دانش او شبیهی دارد و نه بصیرت عظیمش نظیری. او زندگی‌اش را بر وفق خواست و اراده الاهی تدبیر کرده و از این رو وجودش را صرف مسیر خداوند کرده بود؛ سخن خدا را ترویج می‌کرد و ترنم نامش را بر زبان جاری می‌ساخت و به سوی او رهنمون می‌کرد. و از آن جا که خداوند برای هرکس که بخواهد چند برابر می‌کند آن جایگاه عظیم را به وی بخشید؛ چه، اینکه او یک شخصیت نادر و استثنائی دنیای در جهان اسلام بود.

حوزه‌های علمیه و محافل علمی او را به عنوان فقیهی سترگ و فیلسوفی درخشان و نوآور می‌شناسند که در ساحت اندیشه‌ورزی، برای مراکز علم و معرفت و فرهیختگان جویای حقیقتْ یک انقلابی علمی و محصول فرهنگی سازنده‌ای را ارائه کرد و در مباحث متنوع فکری معاصر با اندیشه‌ای فراگیر و مواضعی روشن برای در دفاع از اسلام و انقلاب پیشگام بود و برای مسائل گوناگون، پاسخ‌های مناسب تدارک کرد که جویندگان حقیقت را با آب گوارای فکر ژرف و بیان صحیح خود سیراب ساخت و نادر است که امت بتواند در ساحت نظریه‌پردازی در حوزه مفاهیم و اندیشه‌های اسلامی دوباره شخصیتی در قامت دانش و اندیشه بلند او تقدیم کند.

خداوند متعال بر برادران ما در حزب‌الله، از فرماندهان و عالمان و اعضای کادر و مجاهدان، این نعمت بزرگ را عطاء کرد که از فیض وجود او بهره‌مند شوند و به محضرش شرفیاب گردند تا از روح آرام او الهام گیرند و از جان پرجذبه‌اش سیراب شوند؛ چه اینکه برادران ما در طول دهه‌های گذشته و در ایام حضور متعدد در جمهوری اسلامی همیشه جهت برای رسیدن به محضر ایشان و بهره‌مندی از شهد دانش و عنایت و سلوک او مشتاق و مصر بودند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

نیم قرن علامه مصباح در حوزه علوم انسانی اسلامی تلاش کرد

آیت الله محمود رجبی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نزدیک به نیم قرن علامه مصباح در حوزه علوم انسانی اسلامی تلاش کرد؛ از آشنایی عمیق با این علوم تا تحلیل و نظریه پردازی، نهادسازی، تدریس، تربیت شاگرد، جریان سازی و امتداد این اندیشه‌ها در زندگی و جامعه پیش رفت.

وی اضافه کرد: هرکاری را که علامه مصباح شروع می‌کرد، به شکلی جامع به آن می‌پرداخت و در این زمینه هم فقط به عرصه علوم انسانی و اسلامی و نظریه پردازی اکتفا نکرد و نتایج مختلف را درنظر می گرفت. علت اینکه علامه به علوم انسانی و اسلامی اهتمام ورزید، این بود که علوم انسانی فرهنگ ساز است و برخلاف سایر دسته‌های علوم، این علوم می‌تواند فرهنگ صحیح یا غلط را در جامعه بسازد یا عرضه کند و آنقدر این علوم نقش دارد که اندیشمندان غربی‌، علوم انسانی را علوم فرهنگی می‌نامند و فرهنگ همان هویت جامعه است.

رجبی ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرماید فرهنگ مانند هواست که نه انسان می‌تواند بدون هوا زنده بماند و نه اگر هوای آلوده تنفس کند، زنده می‌ماند. جامعه نیازمند هوای سالم یعنی فرهنگ است و علوم انسانی فرهنگساز است. اولین ویژگی علوم انسانی، فرهنگسازی است. اگر علوم انسانی بر بنیان باطل شکل بگیرد، فرهنگ باطلی را به جامعه تحویل می‌دهد و اگر بر مبنای علوم درستی شکل بگیرد، فرهنگ درستی شکل خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: ویژگی دوم این است که علوم انسانی، هویت ساز است. نظام سلطه برای آنکه بتواند مسلط شود، از طریق علوم انسانی وارد می شود و انبوه تحقیقاتی که در غرب صورت گرفته، برای همین به سلطه گرفتن است. علوم انسانی با فرهنگی که می‌سازد، نقش مهمی در هویت و شکل گیری جامعه دارد. نظام سلطه، علوم انسانی خود را بر مبنای تحقیر و به سلطه گرفتن کشورهای دیگر قرار داده است.

رییس موسسه امام خمینی (ره) ادامه داد: استحاله فرهنگی توطئه ای است که اگر صورت بگیرد،  اهداف دشمنان را با دست خود ملت‌ها در کشور پیاده خواهد کرد. در مقطعی اندیشمندان غربی اعلام کردند که خیالشان در خصوص جامعه اسلامی ایران راحت شده است. چون استحاله فرهنگی در کشور رخ داده است، در حالی که افراد و شخصیت هایی همچون آیت الله مصباح را نشناخته بودند. ایشان با تلاش‌ها، نهادسازی‌ها و شاگردپروری های خود این ملت را مصون کرد و نقشه دشمن را برهم زد.

وی افزود: شاگردان علامه در تمام کشور و سازمان‌های فرهنگی حضور پیدا کردند. در انتخابات بعد از آن زمان که مردم ۹۰ درجه برخلاف پیش بینی غربی ها عمل کردند و در حماسه ٩ دی نیز ارادت خود را به نظام نشان دادند تا تمام نقشه‌های دشمن خنثی شود. علامه به خوبی تشخیص داد گه اگر علوم غربی مبنا و ملاک قرار بگیرد، فرهنگ غربی را به دنبال خواهد داشت و با تمام تلاش خود به تاسیس بنیاد باقرالعلوم (ع) و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پرداخت تا با حضور شاگردانش این مبانی را طرح و نقد کنند.

رجبی ادامه داد: چندین سال در محضر علامه این نقد انجام شد و پس از آن، مرحله تولید علوم انسانی اسلامی آغاز شد. نیاز بود سند تولید علوم انسانی نوشته شود و علامه در کنار محققانی که بتوانند آن را بنویسند، همت کرد و به دیگران نیز سفارش کرد تا در جلسات فراوان برای تدوین سند علوم انسانی وقت بگذارند. با اشراف ایشان سند نوشته شد و تمام فعالیت  های موسسه در راستای تولید علوم انسانی اسلامی ساماندهی شد.

 

حجت‌الاسلام مصطفی خامنه‌ای و آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس و محمود محمدی عراقی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم حضور داشتند.

در این کنگره سند تولید علوم انسانی اسلامی به قلم مرحوم مصباح یزدی و همچنین کتاب های پرسش حکیم، مشکات فروزان در تفسیر قرآن، رهزنان سعادت، نگاهی گذرا به ولایت فقیه، علم و دین، راز فراز و فرود امت ها و درآمدی بر مدیریت اسلامی به دست رییس‌جمهوری رونمایی شد.

در این کنگره، کمیسیون‌های تخصصی فلسفه و کلام، ادیان و عرفان و فلسفه دین، حقوق و علوم سیاسی، قرآن و حدیث علوم تربیتی و روانشناسی اخلاق و عرفان، جامعه شناسی و تاریخ، مدیریت و اقتصاد نیز برگزار می‌شود.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top